A kormánydöntés tavaly novemberben született, augusztus 10-i dátummal pedig megjelent a támogatott uniós projektek adatbázisában egy átfogó feladat 13,7 milliárd forintos keretösszeggel, amely az északi és a két déli HÉV-vonal felújításával, illetve az észak-déli vonalaknak az összekötésével kapcsolatos tervezési feladatokat foglalja magában.
A “H5-H6/H7 vonalak összekötése – az észak-déli városi-elővárosi gyorsvasút fejlesztésének előkészítése” címen futó uniós projekt nagy előrelépést jelent Csepelnek és a csepeli-szigetieknek.
A projekt nyertese a KKBK Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja Nonprofit Zrt. és az IKOP-3.1.0-15 – “Fenntartható városi közlekedés fejlesztése és elővárosi vasúti elérhetőség javítása a Közép-magyarországi régióban Budapest” című uniós pályázaton nyert el 13,7 milliárd forintnyi támogatást, amelyből 85% az uniós Kohéziós Alapból származik.
A projekt adatlapja szerint “A fejlesztés célja, hogy megkezdődjön a H5-ös szentendrei, a H6-os ráckevei és a H7-es csepeli HÉV-ek korszerűsítésének, összekötésének tervezési előkészítése az észak-déli városi-elővárosi vasúti tengely fejlesztésének előkészítéseként, 3 egymáshoz kapcsolódó tervezési szerződés keretében”:
- H7 Csepeli és H6 Ráckevei HÉV vonalak korszerűsítése, összekapcsolása és meghosszabbítása a Kálvin térig
- H5 Szentendrei HÉV vonal korszerűsítése
- Részletes megvalósíthatósági tanulmány készítése az észak-déli városi-elővárosi gyorsvasút fejlesztésének Duna alatti összekötésére
A projektek átfogó célja átszállásmentes, vagy kevesebb átszállással járó közösségi közlekedési kapcsolatok biztosítása, új HÉV járművek közlekedéséhez szükséges infrastruktúra tervezése, magasabb szolgáltatási színvonalú közösségi közlekedés megteremtése, a HÉV vonalakon az utazási sebesség növelésének lehetősége, az esélyegyenlőség biztosítása, az utazási komfort és az utastájékoztatás minőségének javítása, a HÉV vonalak környezetének rendezése, a közvetlen belvárosi kapcsolat létesítése a metróvonalakkal.
A H6/H7 projekt háttere
A két déli (H6, H7) HÉV vonal a teljes Csepel-szigeti valamint a pesterzsébeti, soroksári térséget szolgálja ki. A térségek korszerű közlekedési kapcsolatokkal nem, vagy csak érintőlegesen ellátottak. Egyéb kötöttpályás közlekedési kapcsolatot a MÁV Zrt. 150. számú Budapest-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia vasútvonala, valamint a XX. kerületben villamosvonalak szolgáltatnak. Előbbi egyik legfontosabb problémája elsősorban az alkalmas budapesti átszállópont hiánya, valamint a kedvezőtlen vonalvezetése miatt nem éri el, vagy ha el is éri, nem vonzza a potenciális utasokat.
A projekt megvalósításának fontos célja a közösségi közlekedés színvonalának javítása, az igényeknek megfelelő, megbízható szolgáltatás biztosítása, a jelenlegi utazási részarányok megőrzése, hosszabb távon a tömegközlekedés arányának lehetőség szerinti növelése, átszálló és módváltó csomópontok létrehozása a korszerű és hatékony hálózati átjárhatóság (MÁV Zrt., BKK Zrt., VOLÁNBUSZ) erősítése érdekében.
Tervezési feladatok
A H6-os és H7-es HÉV-ek tervezése során feladat
- a HÉV vonalak vasúti tervezése, és az ahhoz kapcsolódó áramellátás, biztosítóberendezés, vonatbefolyásolás, távközlés tervezése.
- Tervezendők az állomási és megállóhelyi műtárgyak felszínen és térszín alatt, feladat a kapcsolódó közúti hálózat tervezése, P+R, B+R parkolók, kapcsolódó felszíni autóbusz hálózat tervezése, egyes szintbeli közúti-vasúti keresztezés kiváltása.
- Tervezési feladat térrendezés és építészeti feladatok az állomásokhoz és a vonalakhoz kapcsolódóan.
- A szükséges járműtelepek és közművek tervezése is elvégzésre kerül.
- A projekt során engedélyezési tervek, engedélyek megszerzése, feltétfüzetek, építészeti tervpályázat lebonyolítása, szabályozási tervi munkarészek, kivitelezési tenderdokumentáció és kiviteli tervek készítése a feladat.
A H5-ös HÉV projektjének leírása
Az északi (H5) HÉV vonal jelentős szerepet játszik Óbuda-Békásmegyer és Szentendre térségének közlekedésében, az összes HÉV vonal közül a legnagyobb forgalmú. A vonal műszaki állapota vegyes, a Békásmegyer – Szentendre szakasz infrastruktúra jelentősen leromlott. A H5 HÉV és a MÁV 2-es fővonal között közvetlen kapcsolat adható, amely olyan új átmérős viszonylatszervezést tehet lehetővé, amely a közösségi közlekedés jelentős térnyerését okozhatja.
A projekt során engedélyezési tervek, engedélyek megszerzése, szükség szerint szabályozási tervi munkarészek, tenderdokumentáció és kiviteli tervek készítése a feladat.
Az északi (H5) és déli (H6, H7) HÉV vonalakat összekötő tervezési feladat részletes megvalósíthatósági tanulmány tervszintig készítendő el.Vizsgálandó a nyomvonal lehetséges változatai, az állomások száma, elhelyezkedése, kijáratai. A feladat során forgalmi modellezés, menetrendi koncepció készítése is feladat. Vizsgálandó a térszínen felszabaduló területek felhasználhatósága, tervezési feladat a kapcsolódó közösségi közlekedési hálózat felülvizsgálata. A vasúti pálya, kapcsolódó szakágak, műtárgyak, megvalósíthatósági tanulmánytervi szinten tervezendő.
A projekt adatlapja szerint a projekt megvalósítása már tavaly november 10-én elkezdődött, a megvalósítás vége pedig várhatóan 2023. december 31. lesz.
Csepel legjobb évtizede jöhet
Folyamatban van a csepeli gerincút folytatása, szintén tervezik a Corvin csomópont kétszintessé építését. A Gubacsi hidak felújítása hamarosan kezdődik, és készen állnak az új, észak-csepeli közúti híd tervei is.
Észak-Csepelen egy új sport- és szabadidőközpontot tervez a kormány, amellyel a csepeli evezős sportok és az atlétika különösen jól járna. Csepel tervei között van egy gyalogos és kerékpáros híd a Kis-Dunán a csőhídnál, ehhez kapcsolódóan új kerékpárút a Kis-Duna part mellett, és fővárosi valamint állami segítséggel az összes belterületi földút teljes leaszfaltozása. Mindemellett a Jedlik Gimnázium a teljes felújítása után az ország egyik legszebb és legmodernebb gimnáziuma lehet, miközben az önkormányzat tervei szerint a csepeli óvodák felújítása után az iskolákat is felújítják.
Forrás: csepel.info